Amazon is in Nederland, en nu?

Sinds gister – 10 maart 2020 – is het zover; één van de grootste webwinkels is officieel live gegaan in Nederland. Ik heb het natuurlijk over het grote Amazon! Wat betekent de komst van Amazon voor bol.com en onze andere Nederlandse webwinkels zoals Coolblue, Mediamarkt en Wehkamp?

Tikkende tijdbom

Het was al langere tijd bekend dat Amazon naar Nederland zou komen. De enige vraag was nog wanneer dat zou gebeuren. Op dinsdag 10 maart 2020 was het dan zover, Amazon.nl opent haar deuren voor ondernemers en consumenten. Je kunt nu dus meer dan alleen e-books aanschaffen via Amazon.

Veel ondernemers zitten met dezelfde vragen, namelijk: wat betekent de komst van Amazon voor webshops? Wat betekent de komst van Amazon voor de consument? Hoe profiteer je van de komst van Amazon? In dit artikel leggen we je uit welke uitdagingen en kansen Amazon biedt.

Prijzenoorlog

Veel ondernemers zijn bang dat de komst van Amazon een prijzenoorlog in de hand werkt. Een risico dat voor consumenten voordelig is, maar voor ondernemers natuurlijk niet. Ook wordt er veel gespeculeerd over bestaande webwinkels en platformen, zoals: bol.com, Coolblue en Wehkamp. Wat gaat de komst van Amazon voor hen betekenen?

Op de eerste dag van livegang heeft Amazon haar strategie prijs gegeven: de goedkoopste zijn. We trekken echter verkeerde conclusies, als we denken dat Amazon een prijzenoorlog wilt starten. Het initiele doel van Amazon is niet om altijd de goedkoopste producten aan te bieden, maar om een langdurige relatie met de consument op te bouwen. Oftewel, winstgevende services aanbieden zoals bijvoorbeeld Amazon Prime. Producten zeer goedkoop maken, zorgt er enkel voor dat de eerste relatie eenvoudig gelegd is.

Nederlandse nuchterheid

Consumenten hebben er een interessant aankoop kanaal bij met Amazon. Ik vraag me echter wel af, of Amazon voldoende bestaansrecht heeft tussen gevestigde namen als bol.com, Coolblue en andere webwinkels. Zouden wij met onze Nederlandse nuchterheid, niet liever een bestelling doen bij een Nederlandse webwinkel? Of pakt Amazon het zo goed aan, dat we deze visie op termijn uit het oog zullen verliezen?

Daarnaast is het assortiment van Amazon in Nederland nog niet te vergelijken met die van bol.com, welke twee keer zo groot blijkt te zijn. Amazon zal op dit moment nog niet kunnen voorzien in al onze aankoop behoeften. Dit zal echter een kwestie van tijd zijn.

Ondernemen via Amazon

Net als bol.com stelt Amazon haar website open voor ondernemers. Concreet betekent dit dat ondernemers hun producten ook kunnen verkopen via Amazon. Dit is echter niet gegarandeerd omzet of succes.

In tegenstelling tot bol.com – waar de focus ligt op verkooppartners – heeft Amazon Retail nog steeds belang bij verkopen via Amazon rechtstreeks. Bij veel producten zul je dus de concurrentie met Amazon aan moeten gaan, welke je vanwege hun algoritme altijd verliest.

Ook is Amazon strenger dan bol.com, als het gaat om levertijden en bereikbaarheid. Je dient aan bepaalde vereisten te voldoen, alvorens je überhaupt kan verkopen via Amazon. Tot slot heeft Amazon meerdere keuzes in business model. Zo wilt Amazon het liefst dat je werkt met FBA (Fulfillment By Amazon).

Conclusie

Hoe dan ook, met meer dan 100 miljoen bezoekers per maand, is Amazon een geduchte tegenstander voor de Nederlandse webwinkel-giganten. Er liggen veel kansen om meer omzet te realiseren via Amazon, mits je je goed verdiept in de mogelijkheden.

Amazon WooCommerce plugin

Ben je van plan te gaan verkopen via Amazon en heb je een WordPress WooCommerce webshop? Binnenkort is onze Amazon WooCommerce plugin verkrijgbaar en helpen we je bij het opzetten en laten groeien van jouw online business!

Meld je hier aan voor de Amazon WooCommerce plugin >>>