Geen WooCommerce plugin? Zonde!

Het ontwikkelen van een dienstverlenend platform is zeer intensief. Niet alleen het aantal man-uren vergt een behoorlijke investering, ook het koppelen met het verschillende aanbod in e-commerce platformen maakt dit proces des te uitdagender. Met meer dan 20 e-commerce platformen moeten er knopen doorgehakt worden, in welk platform ga je wel investeren en in welke niet?

Een korte introductie…

WooCommerce is de e-commerce extensie van het CMS (Content Management Systeem) WordPress. Waar WordPress ooit ontwikkelt is voor het maken van weblogs, zorgt de WooCommerce plugin inmiddels voor een perfecte samensmelting van blog- en e-commerce functionaliteiten. De perfecte basis voor een contentrijke webshop zou je denken.. Toch zijn de meningen daarover verdeeld.

Onderhoudsintensief

Ondanks dat WooCommerce een van de meest gebruikte platformen in e-commerce landschap is, wordt deze vaak gepasseerd bij het ontwikkelen van een plugin. Waarom? Velen zijn van mening dat het platform en daarmee de plugin te onderhoudsintensief is. Gedeeltelijk waar, maar vooral te kort door de bocht. Ik leg je uit waarom…

Updates, updates en nog eens…

WordPress en WooCommerce releasen regelmatig – gemiddeld 4 keer per jaar – een update. Ondanks dat niet elke update consequenties hoeft te hebben, dient de plugin hier wel op getest te worden. En we weten allemaal, testen kost tijd en tijd kost geld.

Los daarvan worden andere plugins ook regelmatig ge-update en elke plugin kan in theorie conflicten veroorzaken. Met gemiddeld 15 actieve plugins per webshop, minimaal 4 updates per jaar per plugin, kan dit behoorlijk intensief zijn.

Goed of slecht?

Daarnaast zijn WordPress en WooCommerce gratis in gebruik. Wereldwijd ontwikkelen er miljoenen programmeurs op de logica van WordPress en WooCommerce. Concreet betekent dit dat iedereen een plugin kan ontwikkelen en beschikbaar kan stellen in de (gratis) plugin store van WordPress. Je raadt het al.. Gratis is niet perse beter. Er is geen regelmatige controle en sommige plugins kunnen corrupt of gewoon slecht ontwikkelt zijn. Dit heeft niet alleen een negatief effect op de webshop, maar ook op andere plugins die wel goed ontwikkelt zijn.

Huh? Heb ik dat gedaan?

Omdat WooCommerce zeer gebruiksvriendelijk is, kiezen startende webshops er vaak voor om zelf te gaan bouwen. Je hebt immers weinig tot geen technische kennis nodig om een basis webshop neer te zetten. Het gaat echter vaak mis als ze – ondanks gebrek aan kennis – toch aan techniek gaan zitten rommelen, te noemen: CSS, HTML, JavaScript etc. met behulp van Google.

Het toevoegen van incompleet of foutieve code kan conflicten veroorzaken in de gehele webshop en daarmee elke plugin die gebruikt wordt. Omdat in deze situaties vaak niet wordt gedacht aan de eigen wijzigingen, kan dit onverhoopt support-vragen en frustraties opleveren die niets te maken hebben met de plugin. Toch zijn dit vaak support-vragen die uitgezocht dienen te worden door een van beide partijen, raad maar wie er dan altijd de dupe is.. šŸ˜‰

Investeer in WooCommerce

Dat gezegd hebbende: waarom moet je ondanks deze uitdagingen toch echt investeren in een WooCommerce plugin?

In de Benelux zijn er 16.640 actieve WooCommerce webshops. Dat zijn er ruim 6.000 meer dan Magento en ruim 14.000 meer dan PrestaShop. Dus waarom richten we ons wel op het ontwikkelen van extensies op deze platformen, maar niet op WooCommerce?

Doelgroep

De grootste muur die opgeworpen wordt om geen WooCommerce plugin te hoeven ontwikkelen is: ā€œMijn doelgroep zit daar nietā€.

Er is voor mij maar een situatie mogelijk, waar deze opmerking van toepassing is: je richt je uitsluitend op de B2B markt. Ondanks dat WooCommerce hier zeker goede oplossingen voor heeft, is het platform nog niet zo bekend onder deze doelgroep. Verder? Zie ik geen enkele reden om te zeggen dat jouw doelgroep niet op WooCommerce zit.

WooCommerce is marktleider in Europa en laat daarmee platformen als Magento, PrestaShop en Shopify achter zich. Wereldwijd draaien er 517.697 webshops op WooCommerce.. Ik geloof niet, dat jouw doelgroep daar niet tussen zit.

Alleen maar kleine webshops

Het is algemeen bekend dat WooCommerce voornamelijk gebruikt wordt door het MKB. De misvatting is echter dat alleen kleine webshops gebruik maken van dit systeem. Sterker nog er vindt op dit moment een verschuiving plaats, ook grotere webshops – met meer dan ā‚¬ 100.000 omzet per jaar – kiezen steeds vaker voor WooCommerce. Waarom? Omdat het na jarenlange ontwikkeling een heel goed systeem blijkt voor zowel kleine als grote webshops.

Conclusie

Ligt de focus nog niet op het ontwikkelen van een WooCommerce plugin? Zorg ervoor dat die focus er komt. Je kunt de marktleider van de e-commerce platformen niet links laten liggen!

Wil je zelf de rompslomp niet van het ontwikkelen en onderhouden van de plugin? Dankzij ons unieke licentie model, bieden wij de mogelijkheid voor lage investeringkosten een volledig werkende WooCommerce plugin te lanceren. Zullen we eens bellen? We zijn bereikbaar via 036 – 737 04 82.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.