Hoe ontwikkelen wij een WooCommerce plugin?

WordPress in combinatie met WooCommerce is wereldwijd het meest gebruikte platform voor webwinkels. Mede daarom is het essentieel dat er continu nieuwe WooCommerce plugins worden ontwikkeld. In deze blog vertelt Woosa-oprichter Jessica, wat er bij de ontwikkeling van een WooCommerce plugin komt kijken.

Altijd op zoek naar nieuwe WooCommerce plugins

‘Als we zien dat er voor een bepaalde dienstverlening interesse is in een WooCommerce plugin, dan gaan we in overleg met die dienstverlener. Wij werken altijd met de dienstverlenende bedrijven samen en bepalen gezamenlijk wat de WordPress plugin moet kunnen, om de webshop optimaal te kunnen bedienen. Zo beginnen we met het maken van een functioneel ontwerp, waarbij we eerst kijken naar de must-haves en vervolgens naar de wanna-haves. Op die manier houden we de eerste versie van de plugin zo eenvoudig mogelijk.

Elk bedrijf — zoals Adyen, Marktplaats of bol.com — heeft een eigen API oftewel een Application Programming Interface. Via de API kunnen we bepaalde functies aanroepen op het platform van de dienstverlener. Doel is om de must- en wannahaves te koppelen aan de beschikbare API’s en het functioneel ontwerp door te vertalen naar onze programmeurs.

De plugin testen in de WooCommerce en WordPress omgeving

Dan gaat de programmeur aan de slag. Om het ontwikkelproces vlot te laten verlopen, werken we met zogenoemde milestones: momenten waarop bepaalde elementen van de plugin af moeten zijn. Deze derde stap kent twee onderdelen: backend en front-end. We beginnen altijd met het vormgeven van de instellingen en functionaliteiten, om deze vervolgens te koppelen aan de API van de dienstverlener. Je kan het in autotermen omschrijven als: eerst bouw je het dashboard en dan trek je de kabels naar de motor.

Stap vier is het belangrijkst. Onze programmeurs geven aan dat alles werkt zoals omschreven in het functioneel ontwerp, nu moeten we dit in de praktijk gaan testen. Onze Support Manager voert deze test uit, zo ziet hij direct hoe onze nieuwe WooCommerce plugin werkt en kan hij straks met kennis van zaken advies geven. Het is tevens zijn taak om met de ogen van de klant naar de plugin te kijken en te beoordelen of niet alleen de functionaliteit maar ook het gebruikersgemak goed is. Komt de plugin de test door? Dan zetten we de BETA-versie online.

Nu is de webshop aan de beurt! Omdat er enorm veel verschillende WooCommerce en WordPress omgevingen zijn, kunnen we niet alle potentiële issues voorkomen. De gebruikers van onze BETA-versies zijn tevens testers. Daarom kennen de BETA-versies altijd een langere proefperiode.

Actieve doorontwikkeling van al onze plugins

De BETA-versie van onze WooCommerce plugins blijft circa 2 maanden actief. Daarna komt er een officiële eerste, stabiele versie beschikbaar. Toch blijven we doorontwikkelen — deels op basis van jouw feedback en deels omdat WooCommerce en WordPress ook continu worden aangepast. Gelukkig gebeurt dit allemaal achter de schermen; zodra de nieuwe versie van de WooCommerce plugin is gepubliceerd, ontvang je een melding in de backend van WordPress.

Onze werkwijze is intensief maar levert kwaliteit op. Zo houden we onze plugins stabiel en schaalbaar. Daarnaast blijven we dankzij alle feedback goed op de hoogte van de wensen van onze klanten. Daar doen we het voor!’

Meer informatie over onze nieuwe WooCommerce plugins

Op deze pagina vind je alle nieuwe Woosa-plugins bij elkaar. Neem ook altijd contact met ons op als je opmerkingen of suggesties hebt bij het gebruik van de WooCommerce plugins. Hier vind je alle contactinfo.

Adyen WooCommerce plugin BETA testen?

Wil jij in aanmerking komen voor het BETA testen van de Adyen WooCommerce plugin? Neem dan contact met ons op via 020 – 225 19 80 of per e-mail via [email protected].