carbon-boxes

Hoe werkt dropshipping?

Voor wie als webshop-eigenaar binnen WooCommerce klein wil beginnen, is dropshipping een uitkomst. Je hebt in het begin immers weinig of geen geld voor het inkopen van een grote voorraad, of ruimte om producten op te slaan.

Dropshipping is een afspraak met een groothandel: jij mag alles of een deel van hun assortiment aanbieden in jouw webshop. Zodra iemand iets bestelt, zorgt de groothandel – ook wel dropshipper genoemd – dat het product wordt bezorgd. Op die manier heb jij dus geen eigen voorraad nodig. De dropshipment-partij berekent vervolgens de inkoopprijs van het product en de verzendkosten van de bestelling. Hier dien je rekening mee te houden in je marge.

Hoe regel je dropshipping binnen WooCommerce?

Dropshipping kan je op verschillende manieren regelen:

  1. Je kiest handmatig welke producten je uit hun voorraad in jouw webshop wilt voeren.
  2. Je gebruikt een XML- of CVS-bestand om de voorraad te kiezen en je orders door te geven.
  3. Je gebruikt een WooCommerce plugin!

Die laatste methode is natuurlijk het makkelijkst. Met de WooCommerce plugin loop je het minste risico op vergissingen of onduidelijkheden. Het is immers van groot belang dat je continu bijhoudt hoe je voorraad erbij staat, of de inkoopprijs klopt, en of je marge nog wel goed afgestemd is.

Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping?

Zoals gezegd, met dropshipping heb je geen eigen voorraad; je kunt vanaf dag 1 honderden producten aanbieden. Je bent tevens minder tijd aan handling kwijt te (uit de voorraad halen, verpakken, verzenden, administratie). De dropshipper zal doorgaans het product ‘whitelabel’ doorsturen oftewel, de klant ziet alleen jouw webshopnaam en adresgegevens op de zending.

Er zijn ook nadelen: het is moeilijker als webshop om je te onderscheiden als je van dropshipping gebruik maakt. Zo kun je bijvoorbeeld geen persoonlijke boodschap toevoegen, je weet niet precies hoe de klant zijn product bezorgd krijgt (wat doe je als er een schroefje ontbreekt, als het product niet goed werkt of beschadigd is?). En vergeet niet – heel veel startende webwinkels maken gebruik van dropshipping waardoor je veel concurrentie hebt. Hoe onderscheid je jezelf dan wel?

Slim gebruik van dropshipping – de Woosa Way

Als webshop dien je jezelf te onderscheiden door je klantenservice, de beleving die je biedt en jouw unieke aanbod. Zie dropshipping daarom vooral als een handige manier om te starten, maar ga snel op zoek naar wat jouw webshop uniek maakt. Dat kán bijvoorbeeld in een competitieve prijs zitten, al raden we je dat niet aan; dat werkt vaak alleen op de korte termijn. Het aanbieden van een uniek aanbod is een beter begin. Kies een nicheproduct of focus je op een productgroep – bijvoorbeeld alleen maar stoelen en geen andere meubels – dáár word je vervolgens een specialist in waardoor je een optimale service en beleving kunt bieden aan je klanten.

Als dat gaat lopen, kun je altijd uitbreiden met andere producten (tafels, in dit voorbeeld). Je kunt ook zelf dingen gaan maken of op zoek naar kleinere groothandels, die nog niet of nauwelijks aan dropshipping doen. Deze aanpak levert vaak meer resultaat op dan direct duizenden producten online te zetten. Het duurt misschien iets langer voor je een bepaald omzetniveau bereikt, maar je klanten zullen terugkomen en het levert uiteindelijk meer marge op.

Sowieso raden we je aan om na verloop van tijd de best verkochte producten zelf in te kopen. Op die manier zie je de producten met eigen ogen en kun je een betere service of advies geven.

Een laatste tip

Iets wat we elke WooCommerce webshop-eigenaar adviseren: houd de ‘grote jongens’ in jouw branche in de gaten. Heeft bol.com bijvoorbeeld een aanbieding met telefoons, zet dan ook jouw telefoons groot in de etalage. Wordt er op internet en tv volop geadverteerd met scheermesjes, zorg er dan voor dat ook jouw scheermesjes of aanverwanten direct opvallen.

Meer weten?

Wil je meer weten over WooCommerce plugins die wij maken om dropshipping nóg eenvoudiger te maken, klik dan bekijk dan onze VidaXL of Van der Meer WooCommerce plugin. Heb je hulp nodig bij jouw dropshipping plugin of wil je advies? Neem dan contact met ons via 020 – 225 19 80 of per e-mail via [email protected].