Tips om een succesvolle webshop te bouwen en onderhouden

Het bouwen van een krachtige webshop is essentieel voor het creëren van een succesvol bedrijf. Alleen al in Europa zijn er meer dan 800.000 webshops en in Nederland 82.000. De concurrentie is moordend en het succes van jouw webshop hangt af van verschillende factoren: Van de keuze van het e-commerceplatform tot de gebruikte SEO en de betalingsopties. Om de verkoop en inkomsten van jouw webshop te vergroten, zijn er enkele basisrichtlijnen die je moet volgen. Hier laten we je enkele van de belangrijkste zien.

Verkoop de juiste producten

Één van de eerste stappen bij het starten van een webshop is om erachter te komen wat voor soort producten je gaat verkopen. Dit is één van de grootste uitdagingen waar hoopvolle ondernemers voor staan. Er is veel concurrentie in de meest populaire productcategorieën, maar er zijn enkele manieren waarop je het juiste product voor je webshop kunt vinden.

Vind iets dat de pijn van een klant wegneemt, profiteer van trends, doe een beroep op hobbyisten, blader door populaire producten op online marktplaatsen zoals Amazon en zorg dat je altijd op zoek bent naar nieuwe productideeën. Shopify heeft een geweldige post over trending producten voor webshops die regelmatig wordt bijgewerkt en die je kan helpen met het bedenken van enkele productideeën.

Kies het beste eCommerce platform

Het opzetten van een e-commerce bedrijf is niet zo eenvoudig als het aanbieden van producten op een website. Het kan veel ingewikkelder zijn dan je denkt. Bij het kiezen van een platform voor jouw webshop moet je strategisch denken en plannen voor de toekomst van je bedrijf. Een paar dingen om in gedachten te houden bij het kiezen van een platform zijn; lopende kosten, groei, klantbetrokkenheid en de doelstellingen van je webshop.

Om online te kunnen concurreren, moet je overwegen een platform te gebruiken waarmee je kunt groeien terwijl de kosten laag blijven. WooCommerce is het populairste e-commerce platform voor meer dan 28% van alle webshops. Het integreert naadloos met de meeste plugins en je kunt gratis aan de slag!

Zorg voor populaire betalingsopties

Om een succesvolle webshop te onderhouden is het belangrijk om een prettige klantervaring te creëren. Het aanbieden van een breed scala aan betalingsopties zorgt ervoor dat je klanten jouw producten zonder problemen kunnen kopen. Het aanbieden van meerdere betalingsopties kan vervelend en overweldigend zijn, maar er zijn enkele manieren om het proces te vereenvoudigen. Adyen biedt een alles-in-één platform voor betalingen aan met alle populaire betaalmethoden. Gelukkig is het eenvoudig om Adyen te integreren met je WooCommerce webshop met behulp van de Adyen Woosa-plugin.

Gemakkelijke betalingspagina

Om door te gaan op het thema van betaalmethoden, is het van fundamenteel belang om het afrekenproces van WooCommerce te verbeteren en te optimaliseren. Plug & Pay is een alles-in-één systeem voor betalingspagina’s, up-selling en online abonnementen. Ze bieden kant-en-klare sjablonen voor jouw webshop, A / B-tests, facturen, betalingsherinneringen en vele andere diensten om je verkoop en conversie te verhogen. Als jouw webshop op WooCommerce draait, kun je de Woosa Plug & Pay-plugin gebruiken om deze service in jouw bedrijf te integreren.

SEO

Het hebben van een webshop zonder zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimalization (SEO) laat geld achter. Er is een sterke SEO-strategie nodig om klanten te helpen jou online te vinden. Naar schatting gebruikt 89% van de consumenten zoekmachines om te helpen bij hun eigen aankoopbeslissingen. Als eigenaar van een webshop wil je dat die consumenten op jouw website terechtkomen. Als dat nog niet genoeg reden is, is verkeer van organische zoekresultaten gratis, wat SEO een kosteneffectieve manier maakt om je winst te laten groeien.

Breid uit naar andere sites (Bol.com & Amazon.nl)

Als je het bereik van je webshop wil vergroten is het misschien tijd om na te denken over het aanbieden van je producten op één van de belangrijkste online marktplaatsen. Amazon en Bol.com hebben een enorm klantenbestand. Met Amazon kun je jouw producten in heel Europa verkopen met één verkopersaccount. Lees hier meer over verkopen op Amazon. Dankzij Woosa-plugins is het nu mogelijk om je online shopproducten zowel op amazon.nl als op bol.com te vermelden. De plugin importeert al je Amazon- en Bol.com-bestellingen naar WooCommerce. Hiermee kun je ook producten op de platforms publiceren, wijzigen of verwijderen.

Promoot op social media

Adverteren op social media kan een effectieve manier zijn om in contact te komen met potentiële klanten. Bijna 3 miljard mensen wereldwijd gebruiken sociale media, wat een geweldige kans biedt voor merkbekendheid. Marketing via social media kan helpen het inkomende verkeer te vergroten naar je website.

Uitstekende klantenservice

Online winkelen kan een hele klus zijn. Er zijn honderden opties beschikbaar en klanten moeten kiezen uit ogenschijnlijk vergelijkbare producten. Het bieden van klantenservice na de aankoop kan potentiële klanten helpen omzetten.

Stimulansen aanbieden (verwijzingssysteem, coupons, aanmeldingen per e-mail)

Zorg ervoor dat klanten terugkomen naar je webshop door aantrekkelijke kortingen en coupons aan te bieden. Loyale klanten zullen goede mond-tot-mondreclame genereren, wat zal helpen nieuwe klanten te werven. Couponcodes en andere kortingen zijn geweldig voor branding. Het creëren van een beloningssysteem zal het aantal terugkerende klanten, verkopen en inkomsten verhogen. Winkel stimulansen kunnen je helpen meer over je klant te weten te komen. Als je klanten om wat basisinformatie vraagt, kun je bepalen op welke gebieden van jouw bedrijf jij je moet concentreren. Contactgegevens dienen ook als een manier om in de toekomst opnieuw aan ze te verkopen.

Wil je plugins gebruiken om een krachtige webshop te bouwen?

Betalen voor plugins is een slimme investering voor elke webshop en het kan een groot verschil maken wanneer je probeert een succesvol bedrijf op te bouwen. Gratis pluginproviders voeren niet regelmatig updates uit, wat kostbaar kan zijn als jouw website niet meer werkt tijdens verkoop in piekperiodes. Je krijgt tenslotte waar je voor betaalt … Wil je het gedoe van het gebruik van slechte plugins vermijden? Of wil je een specifieke plugin ontwikkelen om in jouw behoeften te voorzien? Woosa richt zich op het maken van plugins op maat voor de e-commerce-industrie tegen lage investeringskosten. Bel ons! We zijn bereikbaar op 036 – 737 04 82.